اندازه گیری احترام و عزت

محققان علوم انسانی تلاش می کنند کیفیت ها را اندازه گیری کنند . در علم سیاست هم برخی مفاهیم نیازمند اندازه گیری است مانند عزت و احترام . برای مثال مردم دانمارک بیشترین عزت و احترام را در دنیا دارند زیرا مردم این کشور می توانند به ۱۷۳ کشور بدون ویزا سفر کنند.گزارش اخیر موسسه Henley & Partners در این خصوص خواندنی است.گزارش مربوطه را بخوانید

درگذشت محمود محجوب کرمانشاهی

امروز طبق معمول که به اگهی های تسلیت نیم تای روزنامه ها نگاه می کنم تسلیت به خانم عذرا دژم توجه من را جلب کرد خانم دژم از خبرنگاران حرفه ای و صاحب نام اقتصادی کشور بویژه در حوزه نفت هستند و اخیرا همسرشان جناب محمود محجوب کرمانشاهی به رحمت ایزدی پیوستند. اقای محجوب را ۱۵ سال پیش برای اولین بار در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ملاقات کردم و مدتی هرچند اندک همکار ایشان بودم . آن زمان اقای دکتر نهاوندیان معاون وزیر بازرگانی و رئیس موسسه بود و اقای دکتر دینی ترکمانی نیز در انجا پژوهش می کرد و بنده نیز با مجله پزوهشهای بازرگانی همکاری می کردم .مرحوم محجوب انسانی محجوب و مودب و فاضل و از نیروهای خوش نام و محبوب خبرگزاری جمهوری اسلامی بودند.  زمانی با ایشان اشنا شدم که من در کار ژورنالیسم ابتدای راه و ایشان در انتهای راه بودند و سعی کردم بسیار از ایشان بیاموزم و آموختم ولی سالها بود که از ایشان خبری نداشتم تا امروز و این اگهی تسلیت که برای من هم ناگوار بود. برای ایشان غفران و رحمت واسعه الهی ارزومندم و برای بازماندگانشان صبر جزیل .

خاطره ای از ایت الله بهجت درباره فضیلت محبت سید الشهدا

روزی آقای بهجت در رابطه با بزرگواری و اغماض ائمه اطهار ـ صلوات الله علیهم ـ فرمودند: 
« در نزدیکی نجف اشرف، در محل تلاقی دو رودخانه فرات و دجله آبادیی است به نام «مصیب»، که مردی شیعه برای زیارت مولای متقیان امیر المؤمنین علیه السلام از آنجا عبور می کرد و مردی از اهل سنت که در سر راه مرد شیعه خانه داشت همواره هنگام رفت و آمد او چون می دانست وی به زیارت حضرت علی علیه السلام می رود او را مسخره می کرد. 
ادامه نوشته

تحولان نوین ارتباطات و رهیافتهای رسانه ای ارتقای امنیت ملی و صیانت از هویت ملی

مقاله ای با عنوان مذکور در دست نگارش دارم . از راهنمایی و همکاری دوستان استقبال می کنم .

یادی از حسین پناهی عزیز

رخش،گاری کشی می کند

رستم ،کنار پیاده رو سیگار می فروشد

سهراب ،ته جوب به خود پیچید

گردآفرید،از خانه زده بیرون

مردان خیابانی برای تهمینه بوق می زنند

ابوالقاسم برای شبکه سه ،سریال جنگی می سازد

وای...

موریانه ها به آخر شاهنامه رسیده اند!!

کتاب و ترس

از کسی که کتابخانه دارد و کتابهای زیادی می خواند نباید هراسید از کسی باید ترسید که تنها یک کتاب دارد و آن را مقدس می پندارد ولی هرگز نمی خواند

رابطه مغز و تفنگ

تفنگهای پر برای شلیک به مغزهای پر ساخته شده اند و مغزهای خالی برای پرکردن تفنگها

رسانه ها : تاثیر گذار یا تعیین کننده ، راه یا  چراغ راهنمایی

 بسیاری از انتظارات و توقعاتی که از رسانه ها اعم از رادیو و تلویزیون و مطبوعات و ... مطرح می شود ناشی از پیش فرض های اولیه در خصوص کارکردهای ذاتی رسانه هاست که به نظرم برخی از این پیش انگاره ها کاملا غیر واقعی است و تخیلی است . از جمله این پیش انگاره ها ی غلط باور به "تعیین کنندگی" (determinative  ( پیام رسانه ها در ایجاد تغییرات اجتماعی است . این باور دچار نوعی اغراق و افراط در خصوص نقش رسانه هاست زیرا باور مندان به این نگره  تصور می کنند مردم و افکار عمومی در موضعی انفعالی بوده و آماده هستند تا پس از دریافت پیام رسانه ها در مقام تایید کننده و الهام گیر از رسانه  دست به کنش بعدی بزنند. برای مثال به باور اینان اگر رسانه مخاطب را به پاکی و منزه بودن و پرهیز از دروغ و افترا دعوت کند به مرور جامعه ی مخاطبانی منزه و متقی شکل می گرند و بالعکس .همین تلقی انحرافی موجب می شود که در دستگاه فکری ساده ای همه مشکلات به رسانه ها نسبت داده می شود. و اصطلاحا دیواری کوتاه تر از رسانه  برای شکستن همه کاسه و کوزه ها یافت نمی شود. اگر معضلی درجامعه ایجاد می شود رسانه ها مسئول شناخته می شوند و اگر رسانه ها از منکری حتی در مقام نقد سخن می گویند اشاعه دهنده منکر و فحشا شناخته می شوند . از همین روی در برخی جوامع هنوز سخن گفتن از بیماریهایی مثل ایدز یا معضلاتی مانند روسپی گری در رسانه ها هرچند معضلات جدی آن جوامع است تابو و ریسک محسوب می شود و ترجیح داده می شود که از کنار انها با ارامی گذشته شود. در حالی که در مقام تمثیل رسانه ها بیشتر از یک چراغ راهنما یا تابلوی نشان دهنده مسیر و حداکثر هشدار دهنده بیشتر نیستند . رسانه ها راه و بزرگراه یا سد و مانع نیستند نمی توانند به تنهایی – تاکید می کنم به تنهایی - موجد یا مانع و سالبه باشند.  این گونه نیست که رسانه ها بتوانند مسیرهای معین و قطعی   بدون حق انتخاب پیش روی مخاطبان خود بگذارند از این رو تعیین کننده نیستند حداکثر می توانند با پیشنهاد مسیر های جایگزین نقش تاثیر گذار( affect) داشته باشند . اگر رسانه ها نقش تعیین کننده داشتند امروز در جهان  نباید یک نفر سیگار می کشید زیرا رسانه های همه عالم  دائم از سرطان زا بودن و مضربودن  سیگار سخن می گویند مثلا در ایران یک نفر نباید طلاق می گرفت زیرا رسانه ها بویژه صدا وسیما هیچگاه مبلغ و موید این کنش اجتماعی نبوده است . از ان سو همه مردم باید نماز خوان بودند و نماز اول وقت می خواندند زیرا صدا وسیما همواره مبلغ نماز و نماز اول وقت است . یا مصرف مشروبات الکلی باید در حد صفر می بود زیرا اساسا چنین منکری نفیا و اثباتا حضوری در رسانه های ایرانی ندارد .در دیگر کشورها و حوزه های فرهنگی و جغرافیایی نیز اینچنین است و رسانه ها نقش تعیین کننده ندارند بلکه در موفق ترین شکل تاثیر گذار هستند. غرض از این مقدمه این نکته راهبردی در حوزه مدیریت رسانه ای است که نباید این تلقی را داشت مخاطبان ما منفعل و ساکت هستند و معارف و معروف های ما را می پذیرند و هدایت می شوند و اگر ما منکرات را ترویج کنیم آنها عامل به منکرات خواهند شد . اگر در مواقعی هم چنین است باید زمینه های پیشینی و غیر رسانه ای آن را واکاوی کرد و در خصوص نقش رسانه نباید دچار بزرگ بینی شد.با چنین رویکردی به رسانه

اولا سطح انتظار از رسانه ها معقول و منطقی و واقعی می شود

ثانیا نگرانی از محتوای رسانه ای اعم از خوب وبد کاهش می یابد

ثالثا نگاه تک بعدی به رسانه ها کنار رفته و زمینه های پیشینی تاثیر گذار بر مخاطب شناسایی شده و برای رسانه نقش ماتاخر-  در برابر ما تقدم- در نظر گرفته می شود

رابعا مدیران و رسانه نگاران در فضایی ازاد تر و خلاقانه تر و کم اضطراب تر از عواقب انتشار محتوای رسانه ای به تولید ات رسانه ای روی می اورند.

 

 

 

جلسه نقد و بررسی کتاب

جلسه نقد و بررسی کتاب "الهیات سیاسی" نویسنده: کارل اشمیت

ادامه نوشته

فراخوان برگزاری یادمان اساتید ماندگار دانش سیاست

    انجمن علوم سیاسی ایران در حال برنامه ریزی و مهیا ساختن شرایط برگزاری یادمان و مراسم تجلیل از اساتید شاخص درگذشته و در قید حیات علوم سیاسی و روایط بین الملل  کشور است.

     برگزاری مراسمی باشکوه و در شان این اساتید گرامی و همیشه ماندگار که عمر گرانبهای خود را وقف تعمیق و گسترش دانش سیاست و پرورش دانش پژوهان این آب و خاک نموده اند نیازمند همراهی و مساعدت همه عزیزانی است که دل در گرو اعتلای نام کشور و دانش سیاست دارند.

    انجمن علوم سیاسی ایران ضمن استقبال از همه گونه مساعدت و همراهی، از آنجایی که احتمال می دهد برخی از همکاران دانشگاهی، اساتید و دانشجویان عکس و یا سندی از اساتید شاخص درگذشته، به ویژه اساتید مرحوم دکتر جواد شیخ الاسلامی، دکتر هوشنگ مقتدر، دکتر علی اکبر، دکتر حمید عنایت، دکتر عبدالحمید ابوالحمد، دکتر ابوالفضل قاضی، دکتر داریوش اخوان زنجانی و دکتر ایرج ذوقی در اختیار داشته باشند، به نحوی که انجمن بتواند در برنامه نکوداشت این اساتید از آن بهره بجوید، در این ارتباط انجمن علوم سیاسی ایران برای دریافت این اسناد و مدارک و نیز دیگر مساعدت های احتمالی دست همه عزیزان را می فشارد و آدرس ایمیل انجمن و شماره تلفن روابط عمومی انجمن را برای اطلاع رسانی اعلام می نماید.

تلفن روابط عمومی انجمن: 66493412  و  66974140 و 09126344673

ایمیل انجمن:   ipsa89@yahoo.com