حديث
خداوند فرشته اي دارد كه هر روز بامدادان ندا بر مي آورد: خداوندا به انفاق كنندگان بجاي انفاقشان جايگزيني بده و به بخيلان تلف بده .
خداوند فرشته اي دارد كه هر روز بامدادان ندا بر مي آورد: خداوندا به انفاق كنندگان بجاي انفاقشان جايگزيني بده و به بخيلان تلف بده .
عطار بزرگ هفت وادي يا منزل يا شهر عشق را عبارت مي داند از :طلب ، عشق، معرفت ؛ استغنا ، توحيد ، حيرت و فقر . آنانكه وارد اين مسير نشده اند هيچ خطابم به اناني است كه وارد اين فضا شده اند بياييد ببينيم كدام وادي را درك كرده ايم. طالب هستيم عاشق شده ايم معرفت يافته ايم به مقام استغنا و بي نيازي و قناعت رسيده ايم و... خدا درك اين منازل را نصيب همه ما كند.
يك ملت در گرو چند خودروساز قرارگرفتند كه جز به سركيسه كردن ملت با محصولات بنجل به هيچ چيز فكر نمي كنند. خودروكراسي يعني اين .وقتي موقع جايزه گرفتن و يارانه و وام گرفتن از دولت است اين ها توليد كننده خودروي ملي هستند ولي وقتي قيمتهاشان را تا ۲۰۰ درصد افزايش مي دهند وابسته به ارز خارجي هستند و وارد كننده و مونتاژكننده . الان زمان متعادل سازي عوارضگمركي خودروهاي خارجي است تا اين خودروسازان وارد عرصه رقابت شوند و ببينيم چه كسي حاضر است براي پرايد ۱۵ ميليون پول بدهد و...
پيشاپيش فرارسيدن سال نو خورشيدي را به همه دوستان ، همكاران و آشنايان عزيز و گرامي ام صميمانه تبريك عرض مي كنم و اميدوارم در سال جديد با عنايات و الطاف حضرت باري تعالي همواره شاد و سلامت و موفق و كامياب باشيد.
از خداوند مي خواهم به ما در سراسر زندگي توفيق و همت پرستش عارفانه ، دانش آموزي متواضعانه ، نيكوكاري خالصانه ، دوست داشتن عاشقانه ، آينده نگري دور انديشانه ، گذشت بزرگوارانه ، بخشندگي عزت مندانه و خيرخواهي بلند نظرانه عنايت فرمايد.
عزت و نعمت مستدام
امير دبيري مهر
: به بهانه ايجاد محدوديت براي رسانه هاي ايراني
I believe in freedom of speech, but I believe we should also have the right to comment on freedom of
speech.
Stockwell Day
مقدمه :
آزادي بيان پايه اي ترين و بنيادي ترين حق انسان است و همه دستاوردهاي تمدن بشري زير دين و منت ايفاي اين حق اساسي است . همه خلاقيت ها و نواوري ها و ابتكارات و اختراعات در حوزه هاي مختلف در گرو پاسداري از حق آزادي بيان است . بدون ازادي بيان جامعه انساني شكل نمي گيرد زيرا آدمي بواسطه انديشه و خرد و تفكر و تعقل از ديگر موجودات متمايز مي شود و آزادي بيان تنها و تنها مجراي بروز و ظهور انديشه هاست و چنين جايگاهي باعث شده كه آزادي بيان درهماورد دو جبهه موافقان و مخالفان آن ، تاريخ و سرنوشت پر فراز و نشيبي داشته است وعلي رغم بديهي انگاشته شدن آن در دوران حاضر همچنان شواهدي وجود دارد كه مخالفان آزادي بيان حضور دارند و با اين حق بنيادين بشر مخالفت و مبارزه مي كنند. در جهان جديد مهمترين ابزار ظهور ازادي بيان رسانه ها هستند و كساني كه براي رسانه ها محدوديت ايجاد مي كنند در واقع مخالفان آزادي بيان و در واقع مخالفان مهمترين حق بشر يعني انديشه ورزي و آزاد انديشي هستند .
براي كالبد شكافي اين مخالفت و مبارزه در اشكال نوين آن كه شاخص ترين آن تحريم و ايجاد محدوديتهاي همه جانبه براي برخي شبكه هاي بين المللي مانند شبكه پرس تي وي و العالم است لازم است دو نكته مهم ياد آوري شود.
اول اينكه مخالفت با آزادي بيان هيچگاه در تاريخ مبناي عقلاني و خردمندانه نداشته است و مخالفان ازادي بيان هيچگاه از منظر استدلال در اين موضع نا حق قرار نگرفته اند زيرا نمي توان با انديشه عليه انديشه و با زبان عليه زبان اقامه دعوا نمود منطقا چنين كاري پاردوكسيكال و بي نتيجه است زيرا از ابتدا مكررا خود را نقض مي نمايد . از اين رو مي توان گفت مخالفت با ازادي بيان در طول تاريخ ريشه غريزي و نفساني داشته است كه در ادامه گونه هاي اعتقادي ، سياسي و اقتصادي آن بررسي خواهد شد.
دوم اينكه تحليل مخالفتهاي نوين و گاه پنهان با آزادي بيان در غرب كه اين روزها در قالب مخالفت با ازادي رسانه ها خود نمايي مي كند بدون شناخت و تحليل تاريخ پر فرازو نشيب ان در غرب چندان قابل درك نيست . از اين رو در اين مجال به اجمال آن را بررسي مي كنيم .
سه دوره كلاسيك مخالفت با آزادي بيان در غرب :
فرهنگ و تمدن غرب در قبال ازادي بيان مانند ژينوس دو رويه و چهره متفاوت دارد رويي دوستدار و مدافع ازادي بيان و رويي بدخواه و مخالف سرسخت ازادي بيان . غرب به همان ميزان كه در گسترش ازادي بيان ايفاي نقش نموده است در سركوب انديشه ها و ازادي بيان هم تاريخ مفصلي را رقم زده است. غرب اگر لوتر ، ولتر، جرج واشنگتن ، جان لاك ، استوارت ميل ، سارتر و ديگران را در مقام روشنفكران مدافع ازادي دارد از سوي ديگر فهرست مفصلي از مخالفان ازادي بيان را نيز در درون خود جاي داده كه به تعبير باربارا تاكمن "تاريخ بي خردي " را در غرب رقم زده اند. در يك نگاه كلان و روايت جامع تا كنون در سه دوره از تاريخ غرب به شكل ساختاري و همه جانبه با ازادي بيان مخالفت شده است كه ضمن تشابهات با هم شاهد تفاوتهايي نيز در هر دوره با دوره ديگر هستيم .
1- دوره اول مربوط به دوره حاكميت كليساي مسيحي است دوران تفتيش عقايد و انگيزيسيون كه ريشه مخالفت با ازادي بيان درواقع برخي باورهاي خرافي و انحرافي تحت پوشش باورهاي مسيحي بود. دوراني كه هيچ كس حق انديشيدن و بيان انديشه ها را نداشت مگر آنكه در چارچوب نگاه تنگ و محدود ارباب كليسا باشد . اين دايره انچنان تنگ بود كه حتي مومنان به آيين مسيحيت از مراجعه به متن اناجيل (روايت هاي موجود از انجيل ) نيز منع شده بودند و صرفا مجاز بودند حكم دين مسيحيت را از كشيش ها و كاردينال ها و پاپ دريافت كنند و لاغير .مشخص است در چنين فضايي هر گونه انديشه ورزي و قلم زني و اظهار نظر خارج از چارچوب هاي خرافي موجود پاسخش درفش و تير و تيغ خواهد بود . چنانكه غرب تاريخ سياهي در اين حوزه دارد و چه بسيار خونهايي كه در درون تمدن غرب براي دگر انديشي ريخته شد. مشهورترين آنها جوردانو برونو (1600- 1548) مي باشد كه توسط كليسا و با موافقت پاپ كلمنت هشتم شمع آجين و سوازنده شد.
2- دوره دوم مربوط به سركوب شديد ازادي بيان توسط سلاطين و شاهان اروپايي است در اين اين دوره از مخالفت با ازادي بيان همراه با ريشه هاي اعتقادي خرافي و انحرافي شاهد بروز علل قدرت خواهانه و سياسي نيز هستيم . چهره هاي برجسته اين دوره نيكلاي دوم در روسيه( 1918-1868) چارلز اول و دوم در انگلستان در قرن هفدهم ؛ لويي چهارهم و پانزدهم در فرانسه هستند . اينان نه از منظر اعتقاد و باور بلكه از سر نگراني از تهديد (treaty) و تحديد (limitation) تاج و تخت شان با ازادي قلم و بيان و انديشه مخالف بودند و در اين راه تاريخ شرمگينانه اي را پيش روي جهان قرار دادند.
3- دوره سوم مربوط به ظهور ايدئولوژيهاي نازيسم و فاشيسم و فالانژيسم در قرن بيستم است . در اين دوره مخالفت با ازادي ها از جمله ازادي بيان هم جنبه اعتقادي و ايدئولؤيك يافت و هم وجه سياسي و قدرت طلبانه . و اين تركيب شوم آن چيزي را رقم زد كه ازآنها بعنوان دوجنگ ويرانگر جهاني نام مي بريم و بالغ بر 50 ميليون انسان قرباني آن شدند و پيامدهاي شوم ان كره زمين را در برگرفت .
اما روي سخن اين نوشتار ظهور دوران جديدي از مخالفت با ازادي بيان است كه مي توان آن را دوره چهارم مخالفت با آزادي بيان در غرب دانست در اين برخلاف دوره هاي سه گانه قبلي علاوه بر عوامل ((سياسي و قدر ت طلبانه)) ، ((اعتقادي و خرافي ))عامل سومي نيز وارد شده و آن عامل اقتصادي است كه پشت سر آن كمپاني هاي بزرگ اقتصادي و شركت هاي چند مليتي هستند كه در توافق با قدرتهاي سياسي جلو ازادي بيان را مسدود مي كنند كاري كه شركتهاي ماهواره اي يوتل ست و هاتبرد اخيرا عليه شبكه هاي ماهواره اي ايران انجام د ادند نمونه اي ازاين اقدامات است .
نتيجه :
ازادي بيان در غرب هرچند تاريخ پر فراز و نشيبي داشته ولي مي تواند در اينده نيز سرنوشت پرفراز و نشيبي داشته باشد . به عبارت ديگر ازادي بيان در غرب امر تضمين شده اي نيست و همچون گذشته در معرض اسيب هاي فراواني است . اگر در گذشته ازادي بيان در غرب با دو عامل اعتقادي و سياسي به شدت تهديد شد و وقايع خونباري از اين مجرا رخداد امروز هم ان عوامل در غرب ديده مي شود بلكه عامل سومي يعني منافع اقتصادي و مادي نيز بر عوامل قبلي افزوده شده و اين مساله نشان مي دهد كه ازادي بيان امروز در غرب شكننده تر از گذشته است . تصميماتي مانند تحريم شبكه هاي تلويزيوني ايران كه صدا و تصوير متفاوتي از جهان ارايه مي دهند از اين زاويه قابل تحليل است هرچند رسانه هاي غربي سعي مي كنند اين رفتار را به گونه ديگري توجيه كنند. از اين رو ضروري روشنفكران و متفكران مدافع ازادي بيان در سرتاسر جهان بويژه در غرب هوشيار و بيدار باشند و جلو تولد و گسترش دوره جديدي از مخالفت هاي اشكار و پنهان با ازادي بيان را بگيرند و اجازه ندهند تحت بهانه هاي واهي فعاليت ازاد رسانه ها تحت الشعاع عوامل خرافي و سياسي و اقتصادي قرار گيرد.
رسما اينترنت در كشور تعطيل شده نه ياهو باز ميشه نه گوگل واقعا اگر عمدي هست براي اين نگرش متاسفم و اگر سهوي است براي اين ناكارامدي متاسفم .
همكار گرامي جناب اقاي محي الدين ساجدي خبرنگار و مفسر مسائل خاورميانه بعد از يك دوره تحمل بيماري به رحمت خدا پيوست . مرحوم ساجدي از كارشناسان برحسته مسائل خاورميانه بود كه حضور چندين ساله در بيروت و دمشق به نمايندگي از صدا وسيما از او شخصيتي مطلع و اگاه در اين حوزه ساخته بود . اشراف او بر زبان عربي و علاقه زيادش به زبان پارسي نشست با او را جذاب و شيرين نموده بود . مراسم تشييع مرحوم ساجدي امروز شنبه از مقابل مسجد بلال برگزار مي شود و پيكر اين هنرمند ارجمند در زادگاهش شيراز به خاك سپرده مي شود.
در اين ۸سالي كه از ايجاد انديشكده خرد مي گذرد گاهي به علت تعجيل در نگارش و تايپ مطالب بخاطر تنگناي وقت اغلاط املايي در نوشته رخ مي دهد و برخي از خوانندگان محترم و دوستان عزيز به طرق مختلف در اين خصوص به بنده ياداوري لارم را بعمل مي اورند كه از اين بابت بسيار ممنون هستم . برخي از مخاطبان هم در پيام هايشان اين اغلاط املايي را كه عمدتا در تايپ در صفحه كيبورد رخ مي دهد را حمل بر بي سوادي و كم دانشي نگارنده مي كنند . اولا بنده بابت تساهل در نگارش و اين اغلاط از اين دوستان عذر خواهي مي كنم . ثانيا به اين دوستان عرض مي كنم شما تازه به يكي از نشانه هاي دانش كم حقير پي برده ايد . واي به روز من و امثال من اگر خداوند متعال ابعاد بيشتري از دانش كم و محدودمان را هويدا كند . يا ستار العيوب رب زدني علما
آنها که میروند وطنفروش نیستند.
آنهایی که میمانند عقب مانده نیستند.
آنهایی که میروند، نمیروند آن طرف که مشروب بخورند.
آنهایی که میمانند، نماندهاند که دینشان را حفظ کنند.
آنهایی که میروند، یک ماه مانده به رفتنشان غمگین میشوند. یک هفته مانده میگریند و یک روز مانده به این فکر می کنند که ای کاش وطن جایی برای ماندن بود. و آنهایی که میمانند، می مانند تا شاید روزی وطن را جایی برای ماندن کنند
منبع :"نقطه سر خط، نشریه دانشجویان دانشگاه شریفCBR